Sunday, September 16, 2012

Laila Namamu Teratas Episod 22

“How was the day?” Tanya Zakiah sambil berjalan menuju ke arah Laila yang sedang khusyuk menonton Buletin Utama. Zakiah menjeling jam dinding yang terletak kemas beberapa kaki di atas televisyen. Jam baru saja menunjukkan 8.15 malam.

Zakiah duduk di sofa, betul-betul bersebelahan dengan Laila. Laila memeluk bantal, dari anak matanya jelas dia sedang berada dalam dunianya.

“Laila!” Zakiah menepuk bahu Laila. Terkejut Laila dibuatnya.

“Aha, aku okay. Aku okay.” Laila mengangguk-anggukkan kepalanya.

“Apa yang okay?” Zakiah menggelengkan kepalanya.

“Kau tanya aku okay ke tak, jadi aku jawablah aku ok?” Laila menjengketkan bahunya sambil mencebikkan bibirnya sedikit. Berkerut dahi Laila.

“Laila, Laila. Sekarang baru aku nak tanya kau, are you ok?” Zakiah merenung mata Laila.

Laila membalas renungan mata Zakiah. Mata mereka bertentangan. Laila mengharapkan Zakiah membaca seluruh isi hatinya. Tanpa dapat dibendung lagi, Laila mendakap Zakiah.

“Aku rindukan Zafuan, aku teringin nak jumpa dia. Aku nak tebus kesalahan aku pada dia. Aku nak dia jadi suami aku. Dia segala-galanya bagi aku Zek.” Bisik Laila di telinga Zakiah.

Zakiah mendakap sahabatnya dengan erat, menenangkan sahabat baiknya di dalam kesedihan.

“Kita cari dia di kampungnya macam mana?” Zakiah memberi pendapat.

Laila tidak memberi sebarang reaksi terhadap cadangan Laila.

“Aku cadangkan, esok kau masuk office sekejap. Pagi kau tengok apa-apa yang perlu kau settlekan di office. Lepas tu cepat-cepat kau pergi ke Kompleks Kargo.” Zakiah memberi pendapatnya lagi.

Laila melepaskan dakapannya. Dahinya berkerut tanda tidak faham apa yang cuba disampaikan oleh Zakiah.
“Maksud kau Zek? Aku tak faham.” Laila menggelengkan kepalanya.

“Macam ni lah. Kau tunggu saja Zafuan di pintu pagar utama kompleks kargo. Mesti dia akan keluar masuk. Kalau tak pun, kau ambil pass nak masuk ke kompleks kargo tu. Lepas tu, kau terjah lah office Zafuan. Kau serang hendap ke. Barulah kau boleh jumpa dia terus. Betul tak.” Panjang lebar Zakiah menerangkan pendapatnya.

“Ada betul juga pendapat kau ni. Kenapalah aku bodoh sangat.” Laila mengukir sebuah senyuman.

No comments: