Wednesday, December 22, 2010

Laila Namamu Teratas Episod 8




“Tak ada apa ni. Cuma demam sikit saja. Saya bagi ubat demam, selesema, batuk dengan antibiotik. Antibiotik habiskan ya.”

“Baik doktor.”

Pesakit itu membawa anaknya keluar diiringi sebuah senyuman dilemparkan kepada doktor yang merawat sebagai tanda terima kasih yang tidak terhingga. Bukan duit sebagai alasan untuk datang ke klinik swasta, tetapi layanan mesra yang diberikan. Bukan menidakkan klinik yang disediakan kerajaan, tetapi terpaksa menunggu lama akibat kesesakan.

Alisa menyandarkan badannya ke kerusi. Matanya dipejamkan, melelapkan mata sekadar beberapa minit ketika ketiadaan pesakit yang datang. Keletihan terkocoh-kocoh datang ke Klinik. Kerja lebih masa kalau dia tidak on-call untuk menambah pendapatan keluarga.

Kerja hakikinya di Hospital Kajang tidak pernah terjejas. Malah kerjanya di Klinik Mesra di Bandar Baru Bangi tidaklah terlalu sukar, melayan karenah pesakit dan dengan ilmu yang ada di dadanya, dipergunakan dan dia sentiasa berdoa sentiasa dipermudahkan.

Lagu Ingkar dendangan penyanyi indonesia, Bunga Citra Lestari menerpa halwa telinganya. Dia tersenyum lalu mengambil telefon bimbitnya.

[Lisa sibuk? Abang dalam perjalanan balik ni, sekejap lagi sampailah rumah. Lisa nak makan apa-apa? Nanti abang belikan. Jaga diri baik-baik. I love you sayang.] Lisa tersenyum sendirian membaca khidmat pesana ringkas yang dihantar oleh suaminya.

Dia segera mencari nombor telefon suaminya di dalam telefon bimbitnya dan dipanggil. Kedengaran nada deringan lagu If You’re Not The One dendangan Daniel Bedingfield. Alisa tersenyum lagi.

“Hello Sayang.”

“Abang, Lisa tengah locum ni. Tapi tak ada pesakit pun. Tengah rehat-rehat.”

“Abang tahulah. Balik pukul berapa ni?”

“Pukul sembilan macam tu. Bolehkan?”

“Boleh, hati-hati nanti balik. Jangan lupa solat.”

“Baik Abang.”

“Lisa nak makan apa?”

“Baby teringin nak makan Domino Pizza. Classified Chicken ya.”

“Baby yang teringin atau Lisa yang mengidam?”

Lisa hanya tertawa mendengar usikan suaminya dari hujung talian. Betapa lelaki itu gemar mengusiknya dan membuat dia tertawa.

“I love you sayang.”

Lisa hanya tersenyum sendiri. Betapa kata-kata itu tidak pernah lekang dari bibir suaminya saban hari.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.”

[Klik] Talian diputuskan, telefon bimbitnya dimasukkan ke dalam beg tangannya semula.

Lisa mengusap perutnya, sudah masuk tiga puluh dua minggu kandungannya. Betapa dia bahagia bersama suaminya yang sangat romantis. Air matanya menitik, tidak pernah dia meminta apa-apa selain kebahagian hidup yang berkekalan seperti yang dikecapi kini.

[Tuk Tuk Tuk] Pintu bilik rawatannya diketuk.

“Masuk.” Pesakit seterusnya datang memohon rawatan.

Alisa menjemput dengan sebuah senyuman paling ikhlas, betapa dia bersyukur dianugerahkan apa yang dia miliki kini.

Nota
Locum = Kerja sambilan bagi golongan doktor

No comments: