Friday, October 16, 2009

Bab 15: Sedia

Amir baru sahaja sampai ke tempat lepak mat-mat rempit pekan. Malam ini malam minggu. Ada perlumbaan seperti biasa. Dia terus ke tempat berkumpul kawan-kawannya, Faris, Remi dan beberapa orang lagi.

“Beb, apesal muka kau lebam ni?” Faris terperasankan lebam dimuka Amir. Sedikit membengkak kawasan itu.

“Ni si Wan sial tu la. Dia tumbuk aku petang tadi.” Amir bengang. Kemarahan masih lagi membara dibenaknya. Yang pasti dia tidak akan berdendam dengan Wan. Pasti suatu hari dia dapat membalas.

“Cibai lah mamat tu, nak kene debik dengan aku agaknya.” Faris menumbuk-numbuk tapak tangannya menahan rasa geram.

“Tak payah lah besar-besarkan benda kecik macam ni. Aku malas nak ambil pusing. Tak guna gaduh dengan budak macam tu.” Amir menenangkan keadaan. Dia tidak mahu Faris masuk campur urusannya dengan Wan.

“Dah ada bini pun masih nak kejar si Auji tu lagi ke? Bodoh la mamat tu.” Faris menyumpah-nyumpah Wan.

“Dalam perut Hana tu bukan anak dia pun. Anak siapa pun aku tak pasti la.” Remi yang dari tadi diam, mula bersuara.

Semua diam, Faris tahu yang dia sepatutnya bertanggungjawab atas kandungan dalam perut Hana itu. Dia berjaya menyelamatkan diri dengan menyebarkan gambar Wan dan Hana yang sedang bercumbu tahun lepas.

“Malam ni kau nak race ke. Boleh la hilang tensen kau dengan si Auji tu. Kalau kau rasa motor kau tak cukup gempak. Kau boleh pakai motor aku.” Faris memecahkan kesunyian menawarkan motosikalnya untuk digunakan Amir berlumba.

“Aku tak nak lah beb.” Amir menolak pelawaan dengan sungguh sopan.

“Pengecutlah kau ni. Beb, aku tahu kau skill power. Tapi kenapa kau tak nak? Aku peliklah.” Faris mahu meyakinkan Amir untuk mencuba.

“Aku bukan pengecut la Babi. Aku taknak hidup aku mati sia-sia. Lagipun, berlumba kat sini tak selamatlah. Aku tak nak.” Amir tetap dengan pendiriannya tidak mahu berlumba.

“Sudah-sudah. Jangan nak gaduh-gaduh.” Remi cuba menenangkan keadaan.

Faris bengang. Dia cuba memujuk Amir untuk berlumba sejak perkenalan mereka tahun lepas. Misinya gagal. Dia mahu mencipta kemasyhuran dengan mencipta pasukan lumba yang tiada tolok bandingnya di Batu Pahat. Dia tahu Amir sememangnya berbakat dalam berlumba.

Faris beralih berjalan ke arah pelumba-pelumba yang lain. Dia tak akan putus asa memujuk Amir, dia tahu, satu hari nanti Amir akan berlumba juga.

“Aku mana pernah race beb. Aku memang suka dengan motor-motor ni. Tapi race aku tak nak lah.” Amir bungkam.

“Aku hormat dengan keputusan kau. Kalau aku ni jahat pun. Kita tetap kawan beb.” Remi menenangkan Amir. Sememangnya Remi sedikit tenang malam itu.

“Aku tahu, tak semestinya kau merempit, aku tak boleh kawan dengan kau orang.” Amir melepaskan pandangannya ke arah lain. Sebenarnya dia terasa sedikit tercabar. Egonya tercalar.

“Dah lah beb, jangan ambil hati dengan abang aku tu.” Remi memujuk.

Suasana malam itu riuh rendah dengan suara mat-mat rempit bergurau senda. Sememangnya bulan mengambang penuh malam itu. Cahaya bulan menyimbah seluruh kawasan.

“Wei wei, siapa nak join race malam ni. Aku bertaruh diri aku. Satu malam beb.” Suara seorang gadis menjerit menawarkan hadiah dirinya. Semua bersorak.

Sememangnya habuan kemenangan malam ini sangat hebat. Sekujur tubuh mungil yang sangat menggiurkan.

“Aku tak kisah. Buat lauk ramai-ramai.” Faris menyahut dengan senyuman penuh makna disambut dengan sorak.

Sememangnya Faris sangat hebat di trek lumba haram. Tidak pernah gagal dalam semua perlumbaan. Tawaran untuk berkongsi hadiah itu bukan pertama kali. Hana pernah sekali menjadi habuan semua orang. Sehingga mengandung dikerjakan mereka. Yang menjadi mangsa keadaannya adalah Wan.

“Ok, takde hal la Faris.” Gadis itu mengenyit gatal ke arah Faris.

Sememangnya wajah Faris manis dipandang. Wajah lelaki kampung dengan kumis yang kasar mendebarkan setiap mata yang memandang. Banyak gadis rebah ditangannya. Malam ini. Mungkin gadis itu menjadi mangsa.

Semua bersedia untuk memulakan perlumbaan. Faris mengambil tempat. Remi dan Amir hanya memerhatikan di tepi. Gadis itu berjalan ke arah Faris.

“Aku tahu kau akan menang malam ni Faris.” Gadis itu membisik ke telinga Faris. Sememangnya dia sukakan Faris.

“Aku dah sediakan port untuk kita beb.” Faris tersenyum gatal. Tapak tangannya sempat meraba punggung gadis itu.

“Malam ni kita guna trek tiga.” Gadis itu melaungkan trek yang bakal digunakan.

Semua bersorak. Amir dan Remi berjalan mendapatkan Faris.

“Trek tu bahaya la beb.” Amir membisik kepada Faris.

“Baru la best beb. Aku tak pernah kalah la beb. Ini Faris la, tak ada siapa boleh kalahkan aku.” Berlagak sahaja kata-kata yang muncul dari mulut Faris.

“Semua ambil tempat.” Laungan gadis itu memecah kebisingan malam.

Semua mengambil motosikal masing-masing yang sudah dihidupkan enjinnya. Bingit bunyi motosikal memecah hening sunyi. Para pelumba mengambil tempat masing-masing. Gadis itu membuka jaketnya.

“Aku akan lepaskan kau orang semua tepat jam 12.00 malam.” Gadis itu melayang-layangkan jaketnya.

Faris dan Remi berjalan seiringan. Amir membontoti dari belakang.

“Abang, aku nak minta maaf banyak-banyak pada kau.” Remi tiba-tiba bersuara.

“Kau ni dah kenapa Remi. Macam dah nak mampos je.” Faris sedikit tergelak. Entah apa yang difikirkan Remi sehingga terkeluar kata-kata begitu.

“Bukanlah, aku rasa tak sedap hati.” Wajah Remi sidikit pucat. Entah kenapa dengan Remi.

“Tak ada apa-apalah beb.” Faris menyedapkan hati.

“Kau tak payah race boleh tak? Aku rasa tak sedap hati juga lah beb.” Amir mencelah dari belakang.

“Aku tak nak jadi pengecut macam kau.” Sedikit tinggi suara Faris kearah Amir.

“Bukan pasal siapa pengecutlah. Kau tahu tak trek tiga?” tenang sahaja suara Amir.

“Apa pula tak tahu. Trek tiga tu paling best.” Faris girang. Sememangnya dia hebat di trek tiga.

“Trek tiga tu banyak selekoh kawasan gelaplah. Garisan penamat dia di selekoh maut kau tahu tak. Setakat ini, kau saja yang selamat dari trek tiga. Banyak yang eksiden di trek tiga. Trek maut la tu beb.” Amir membuka kisah lama mengenai trek tiga.

Trek tiga merangkumi selekoh tajam yang sangat berbahaya. Sememangnya Faris sahaja yang berjaya melepasi semua trek. Ada yang mati, ada yang c acat seumur hidup. Sememangnya trek tiga berhantu. Mereka yang selamat selalu ternampak sesuatu yang menyeramkan apabila hampir kegarisan penamat trek tiga.

“Aku tahu lah tu. Jangan risaulah beb.” Sedikit riak wajah Faris

Amir dan Remi menginjak selangkah ke belakang mereka yang berlumba. Selepas ini mereka akan berkumpul di garisan penamat. Garisan penamat maut. Hanya Faris sahaja yang pernah melepasinya dengan selamat.

“Semua ambil tempat masing-masing.” Gadis itu bersuara.

Hampir dua puluh biji motosikal siap dengan pelumbanya mengambil tempat. Bunyi sangat membingitkan tanda mereka hampir dilepaskan.

“Ready, go...” Mereka dilepaskan.

Semua memecut dengan laju. Suara motosikal semakin lama semakin sayup. Yang lain bersiap ke garisan penamat perlumbaan.

No comments: